Inloggen
Platform Integrale Vroeghulp

Platform Integrale Vroeghulp


 4/5 Sterren (3)

Taalachterstand bij kinderen vroeger signaleren

    Susan Osterop
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    • 256
    Door Susan Osterop in de groep Platform Integrale Vroeghulp 1439 dagen geleden

    Categorie├źn: Beleid, Vroegsignalering


     0/5 Sterren (0)

    Taalachterstand bij kinderen vroeger signaleren

    De methode om taalachterstanden bij tweejarige peuters te signaleren  is vernieuwd. De vernieuwing zit in de uitbreiding van het bestaande Van Wiechenonderzoek, waarmee taalachterstanden op het consultatiebureau  worden gesignaleerd. Daarnaast zijn er uniforme afspraken gemaakt over  doorverwijzing. Dankzij het vernieuwde taalsignaleringsinstrument kunnen taalachterstanden op jongere leeftijd worden aangepakt zodat kinderen  een betere start op de basisschool kunnen maken.

    Uit onderzoek (Erasmus MC) met vergelijkbare signaleringsinstrumenten  blijkt dat hierdoor 30% minder kinderen uit de gescreende groep in het  speciaal onderwijs terecht komt. Dat zijn 2500 kinderen per jaar. Het  NCJ en de NSDSK (Nederlandse Stichting voor het dove- en slechthorende  kind) hebben daarom onderdelen van veelbelovende  taalsignaleringsinstrumenten geïntegreerd in het Van Wiechenonderzoek en met financiering van het ministerie van VWS een pilot uitgevoerd bij  tweejarige peuters. Op basis van deze pilot en de evaluatie is de handreiking 'Uniforme signalering van taalachterstanden bij jonge kinderen'  opgesteld. Vérian JGZ (Apeldoorn/Oost Veluwe) is als eerste begonnen met het vernieuwde signaleringsinstrument dat het NCJ en de NSDSK in 2014  landelijk gaan uitrollen.

    Nieuwe werkwijze
    In Nederland worden alle kinderen op het consultatiebureau gezien en met  het Van Wiechenonderzoek worden eventuele taalachterstanden  gesignaleerd. De nieuwe werkwijze borduurt voort op het bestaande Van  Wiechenonderzoek en heeft betrekking op het consult op tweejarige  leeftijd. De vragen, op basis waarvan de taalontwikkeling wordt  beoordeeld, zijn uitgebreid en bij een onvoldoende score wordt verwezen  naar (bij voorkeur) het audiologisch centrum. Dankzij deze werkwijze  wordt er niet afgewacht maar direct actie ondernomen om de  taalachterstand aan te pakken.

    Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers