Inloggen
Zorg en onderwijs

Zorg en onderwijs


 0/5 Sterren (0)

Welke school is straks passend voor Melany?

    Susan Osterop
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    • 53
    Door Susan Osterop in de groep Zorg en onderwijs 1157 dagen geleden

    Categorie├źn: Praktijkvoorbeelden, Kind en gezin, Onderwijs en Zorg


     0/5 Sterren (0)

    Welke school is straks passend voor Melany?

    Melany is bijna 3 ½ jaar. Haar ouders zijn gescheiden, Melany woont bij haar moeder. Ze gaat 2 ochtenden per week naar de peuterspeelzaal. Thuis luistert Melany slecht naar haar moeder en is heel snel driftig. Ze kan zich niet lang concentreren in haar spel, heeft snel ergens genoeg van. Omdat moeder het lastig vindt om met Melany om te gaan en daar wel wat ondersteuning bij kan gebruiken, krijgt ze thuisbegeleiding van een zorgaanbieder. Ook is Melany al bij een logopediste geweest. Het lukt moeder echter niet om dit voort te zetten met haar dochter.

    Naar welke school kan Melany straks?
    De peuterspeelzaalleidster herkent het gedrag dat moeder beschrijft. Ook op de peuterspeelzaal vertoont ze vergelijkbaar gedrag. Tevens valt de peuterspeelzaalleidster op dat haar woordenschat nog erg beperkt is. Tegen het eind van het jaar moet ze naar school, maar gaat het lukken op een reguliere basisschool? Moeder en de peuterspeelzaalleidster leggen hun vragen en zorgen voor aan de verpleegkundige van het consultatiebureau. In overleg besluiten ze contact op te nemen met Integrale Vroeghulp.

    Trajectbegeleiding
    De trajectbegeleider van Integrale Vroeghulp komt bij Melany thuis. Ze observeert het gedrag van Melany en maakt korte video opnames. Ook wordt contact opgenomen met de consultatiebureauverpleegkundige en gaat de trajectbegeleider op een ochtend dat Melany daar is langs op de peuterspeelzaal. Tot slot wordt nog een 2e huisbezoek gepland op een ochtend dat moeder thuisbegeleiding heeft.

    Bespreking met de professionals van Integrale Vroeghulp
    De vragen die aan Integrale Vroeghulp voorgelegd worden zijn: 

    • Hoort het gedrag dat ze vertoont bij haar leeftijd of is er meer aan de hand? 
    • Hoe kan de spraaktaalontwikkeling meer gestimuleerd worden? 
    • Welke school is straks passend voor Melany? 
    • Hoe kan moeder het beste met haar dochter omgaan?

    De leden van het kernteam Integrale Vroeghulp bespreken hun ideeën met moeder en adviseren allereerst verder onderzoek bij Pento in het kader van de spraak-taalontwikkeling te doen. Moeder kan echter niet naar Pento toe komen, omdat ze geen vervoer heeft. Daarom wordt gelijk voorgesteld dat er een orthopedagoog bij haar thuis komt voor een ontwikkelingsonderzoek.

    De juiste ontwikkelingsstimulering
    Uit het onderzoek komt dat Melany in haar spraaktaalontwikkeling dusdanig achterloopt dat een reguliere basisschool niet haalbaar is. Ook is haar gebrek aan concentratie een aandachtspunt. Daarom wordt een plaatsing aangevraagd voor Melany op de kleutergroep voor ‘jonge risico kinderen’ op een SBO school. In een kleine groep met persoonlijke aandacht, kan haar ontwikkeling op de juiste manier gestimuleerd worden. Ze krijgt ook logopedie binnen de onderwijssetting. Zo wordt moeder op dit vlak ontlast en zijn er korte lijntjes met de leerkracht op school. De thuisbegeleiding wordt voortgezet, zodat moeder handvatten krijgt hoe ze thuis het beste met haar dochter kan omgaan.

    Bron: nieuwsbrief IVH Twente, april 2014

    Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers