Inloggen
Platform Integrale Vroeghulp

Platform Integrale Vroeghulp


 4/5 Sterren (3)

Kruisbestuiving onderwijs en Integrale Vroeghulp

    Peter van den Broek
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    • 72
    Door Peter van den Broek in de groep Platform Integrale Vroeghulp 783 dagen geleden

    Categorie├źn: Praktijkvoorbeelden, Onderwijs en Zorg


     0/5 Sterren (0)

    Kruisbestuiving onderwijs en Integrale Vroeghulp

    Samenwerking rond één kind tussen onderwijs en zorg is een belangrijk uitgangspunt voor Integrale Vroeghulp. Hoe krijgt dit nu vorm in de praktijk? Twee coördinatoren vertellen enthousiast over hun ervaringen. De één staat aan het begin van een verdere samenwerking met onderwijs. De ander kan putten uit een reeds lopende intensieve samenwerking.

    Nelleke Heerschop van Vroeghulp ’t Gooi is in gesprek met het samenwerkingsverband Passend Onderwijs  in de regio Gooi en Vechtstreek over de aansluiting tussen IVH en onderwijs. Nelleke: ‘Wij verkennen wat nodig is voor een goede uitwisseling en logische overgang tussen de deels overlappende en deels opeenvolgende leeftijdsgroepen. Verder kijken wij hoe rondom concrete situaties de expertise gebundeld kan worden.  De opties zijn: elkaars experts aan laten sluiten bij kernteambesprekingen en de inzet van trajectbegeleiding op school. En op bestuurlijk niveau willen we de relatie bestendigen door het Passend Onderwijs te laten participeren in de stuurgroep IVH.’

    Hans Timmermans van IVH Brabants Maasland  neemt frequent deel aan een  zorgteam 0-7 jaar in Vught waarin ook de GGD en het onderwijs meedoen.  Hans: ‘Hierin wordt met ouders gesproken over kinderen in de leeftijdsgroep 0-7 jaar.  Het accent ligt op kinderen van de peuterspeelzaal, maar ook VVE-kinderen (Voor- en Vroegschoolse Educatie ) en kinderen uit het 1e en 2e jaar van het basisonderwijs komen langs.’
    Wat is nu de meerwaarde van IVH in dit overleg? Hans: ‘Wat ik terug hoor is dat de gesprekvoering met de ouders vanuit IVH bijzonder wordt gewaardeerd. Door de ouders, maar zeker ook door de andere overlegpartners. Iets wat voor ons als IVH volstrekt vanzelfsprekend is in de benadering van ouders en hun inbreng, heeft een toegevoegde waarde voor de andere betrokkenen.’

    Download hier het praktijkvoorbeeld van het zorgteam in Vught.

    Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers