Inloggen
Zorg en onderwijs

Zorg en onderwijs


 0/5 Sterren (0)

Esmee wil graag naar een gewone basisschool

    Susan Osterop
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    • 65
    Door Susan Osterop in de groep Zorg en onderwijs 770 dagen geleden

    Categorie├źn: Praktijkvoorbeelden, Onderwijs en Zorg


     0/5 Sterren (0)

    Esmee wil graag naar een gewone basisschool

    Van een verlegen meisje dat niet durfde te praten tot een grote meid die met zelfvertrouwen op andere kinderen afstapt: Esmee (4) maakte de afgelopen twee jaar een flinke ontwikkeling door. Vijf dagen in de week gaat ze naar de schoolvoorbereidende groep van Promens Care. Daar bereidt een multidisciplinair team kinderen met een achterstand voor op school, van speciaal tot regulier onderwijs. Esmee doet het zo goed, dat ze binnenkort proefstage gaat lopen op een gewone basisschool.

    “Het duurt even voordat Esmee loskomt”, vertelt haar moeder Angelique. “Ze is heel verlegen en rustig. Contact maken vindt ze moeilijk en ze vertelt niet snel iets. Terwijl ze thuis juist erg druk kan zijn. We merkten al vroeg dat Esmee niet snel was, het duurde lang voordat ze iets onder de knie had. We herkenden dat van haar broer, die een ontwikkelingsachterstand en autisme heeft. We hebben Esmee laten testen en ook zij bleek een ontwikkelingsachterstand te hebben, vooral op sociaal-emotioneel gebied. Ze heeft eerst op een gewone crèche gezeten, maar daar kreeg ze geen specialistische ondersteuning en ze ontwikkelde zich niet. Daarom is ze naar Promens Care gegaan en sindsdien gaat ze enorm vooruit.”

    Met stappen vooruit
    Esmee gaat vijf dagen per week naar de schoolvoorbereidende groep, waar kinderen met een achterstand worden voorbereid op de basisschool. Dat kan een gewone basisschool zijn, een school voor speciaal basisonderwijs (SBO) of voor zeer moeilijk lerende kinderen (ZMLK). “Toen Esmee bij ons kwam, was ze heel schuw”, zegt Janna, persoonlijk begeleider van Esmee. “Ze praatte niet en als we te direct waren, klapte ze dicht. Dat veranderde doordat we haar veel individuele aandacht gaven. Ze heeft bovendien lange tijd intensieve logopedie gehad, waarbij de spraak-taalontwikkeling stevig werd gestimuleerd. Ze leerde eerst te vertellen via tekeningen en dat gaf haar vertrouwen om in een groep te spreken. Sindsdien zien we haar met stappen vooruit gaan. Ze durft in het kringgesprek iets te vertellen. Als een ander kind haar iets afpakt, dan komt ze voor zichzelf op. Ze heeft een beste vriendin en ze is trots op de knutselwerkjes die ze maakt. Haar sociaal-emotionele beperking zat Esmee het meest dwars en die is sterk verminderd.”

    Alles draait om leren
    In de schoolvoorbereidende groep werkt een multidisciplinair team aan de ontwikkeling van kinderen. Het team bestaat uit een gedragswetenschapper, fysiotherapeute, muziekbegeleider, logopediste en spelbegeleidster en een begeleidster. Per kind zijn doelen geformuleerd, waar tijdens alle activiteiten in de groep gericht aan wordt gewerkt. Het soort activiteiten is breed: van het werken met ontwikkelingsmaterialen tot buiten spelen en van muziek en zang tot zwemmen.Werken aan het zelfvertrouwen, zelfredzaamheid en zelfstandigheid zijn belangrijke thema’s. Janna: “Ons specialisme is het zien van ontwikkelkansen. Verder staat het winnen van vertrouwen centraal, zodat kinderen loskomen. Bovendien is nauwe samenwerking met de ouders heel belangrijk.”

    Vriendjes maken
    Esmee is een echt buitenkind. Buitenspelen, fietsen, springen op de trampoline: ze vindt het allemaal heerlijk. “Op de camping maakte ze dit jaar voor het eerst zelf vriendjes”, zegt Angelique. “Dankzij Promens Care is haar zelfvertrouwen sterk gegroeid. Ze voelt zich daar veilig en daardoor durft ze meer. Het gaat zo goed, dat Esmee binnenkort proefstage mag lopen op een reguliere basisschool. Daar ben ik ontzettend blij mee.”

    Wilt u Esmee zien op de schoolvoorbereidende groep? Bekijk dan hier het filmpje over Esmee.

     

    Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers