Inloggen

Hulp bij de opvoeding van Milan

    Saskia Dulk
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    • 34
    Door Saskia Dulk 608 dagen geleden

    Categorie├źn: Praktijkvoorbeelden, Kind en gezin


     0/5 Sterren (0)

    Hulp bij de opvoeding van Milan

    Milan lijkt een vrolijk en slim jongetje. Toch heeft hij met een aantal zaken veel moeite. Dankzij de hulp van Integrale Vroeghulp Almere zit hij nu op de juiste plek en ontvangt hij de ondersteuning die nodig is. In dit artikel vertelt Anneloes, de moeder van Milan, haar verhaal.

    “Al vanaf het begin hadden wij het gevoel dat Milan anders was dan andere kinderen. Hij kroop niet, maakte nauwelijks contact en had een beperkte woordenschat. Ook herkende hij geen kleuren en vormen. Wij zochten hulp, maar hadden het gevoel bij verschillende instanties tegen een muur te lopen. Er werd wel gesproken over een sociaal emotionele achterstand, maar er gebeurde niets. In die periode kwam ik min of meer toevallig Els tegen. Zij vertelde dat ze als trajectbegeleider bij Integrale Vroeghulp werkte en dat ik haar kon bellen voor een afspraak. Het was voor ons een verademing om te merken dat iemand ons en ons kind serieus nam. Els had niet meteen een oordeel, maar luisterde naar het verhaal en keek naar Milan. Ze stelde gerichte vragen en maakte een filmverslag.

    Vanaf dat moment ondersteunt Els ons bij alles wat met de opvoeding van Milan te maken heeft. Het kernteam van Integrale Vroeghulp heeft Milan in het bijzijn van zijn ouders besproken. Daarna zijn er allerlei onderzoeken en acties gestart. Zo kreeg hij meteen ergotherapie om zijn fijne motoriek te verbeteren en heeft hij een onderzoek gehad bij Fornhese, een centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie. Uit dit onderzoek blijkt dat hij een disharmonisch profiel heeft. Dit betekent dat hij verbaal sterk overkomt, maar in de praktijk moeite heeft om deze kennis toe te passen. Het mooie van Els is dat zij met ons mee gaat naar alle gesprekken met de hulpverleners en onderwijsinstanties en vervolgens die informatie voor ons vertaalt in gewone mensentaal. Ondertussen heeft ze ook geholpen bij de keuze van een school voor speciaal onderwijs. Verder helpt ze ons met hele praktische zaken zoals het zoeken van zwemlessen in kleine groepen. We hebben wekelijks contact en wij zien haar als back-up: zij slaat de gegevens op en legt het ons op een later moment nog eens uit. Dat geeft ons het gevoel dat wij er niet alleen voor staan.”

    Bron: Jaarverslag Integrale Vroeghulp Flevoland 2010 

    Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers