Inloggen
Platform Integrale Vroeghulp

Platform Integrale Vroeghulp


 4/5 Sterren (3)

De ouders van Nadja moeten een schoolkeuze maken

    Susan Osterop
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    • 111
    Door Susan Osterop in de groep Platform Integrale Vroeghulp 695 dagen geleden

    Categorie├źn: Praktijkvoorbeelden, Kind en gezin, Vroegsignalering, Onderwijs en Zorg, Ketennetwerk


     0/5 Sterren (0)

    De ouders van Nadja moeten een schoolkeuze maken

    Nadja is een lief, rustig en plezierig meisje in de groep op de peuterspeelzaal. Toch hebben de leidsters twijfels over de ontwikkeling van Nadja. Ze praat nog maar weinig, is erg stil, maar moet zo wel naar de basisschool. De leidsters stellen de ouders voor om Nadja aan te melden bij Integrale Vroeghulp.

    Ouders zijn redelijk afwijzend
    Nadja is een meisje van vier jaar oud als ze aangemeld wordt bij Integrale Vroeghulp in Friesland. Haar ouders staan op dat moment redelijk afwijzend tegenover een aanmelding bij het Integrale Vroeghulp team. In overleg met de ouders wordt besloten dat er eerst een observatie op de peuterspeelzaal gedaan wordt door de orthopedagoog van het IVH-team.

    Observatie op de peuterspeelzaal
    Ouders krijgen naar aanleiding van de observatie meer inzicht in de mogelijkheden van Nadja. Ze krijgen tips bij de opvoeding en concrete adviezen om Nadja te stimuleren vooral bij praten. De orthopedagoog adviseert wel om nader onderzoek te doen naar de cognitieve mogelijkheden van Nadja en te gaan kijken naar de schoolkeuze. De ouders volgend de adviezen goed op en worden graag geholpen bij het maken van een schoolkeuze.
    De casemanager vraagt tot de zomervakantie een verlenging aan voor de peuterspeelzaal. Dit geeft voor ouders meer rust en tijd om een goede keuze te maken. En Nadja gaat op advies van het IVH –team naar de logopediste. 

    Psychologisch onderzoek
    Een psychologisch onderzoek vindt in de thuissituatie plaats door een psycholoog MEE Friesland. De uitkomst is dat Nadja functioneert beneden gemiddeld en moeilijk lerend niveau heeft. Voor de ouders is dit heel moeilijk, ze vinden dat Nadja goed vooruit gaat. De ouders willen heel graag met de casemanager kijken naar onderwijsbehoeftes van Nadja.

    Consulent jonge risicokinderen
    De consulent jonge risicokinderen ( CJRK) gaat naar de peuterspeelzaal voor een observatie. Haar adviezen zijn:

    • Nadja is een lief, rustig en plezierig meisje in de groep. Nadja heeft baat bij kleine groepjes, waar veel individuele aandacht is, waar de leerkracht alert is op het ‘dromerige’ gedrag en het lage werktempo en direct ingrijpt en stimuleert daar waar nodig is.
    • Nadja leert van kleine stapjes, eerst voordoen dan samendoen en vervolgens zelf doen. Daarbij heeft ze ook behoefte aan veel visuele ondersteuning.
    • Nadja gaat met plezier naar de peuterspeelzaal en dat willen we op haar nieuwe school graag zo houden. De lat moet voor Nadja niet te hoog gelegd worden. Het is belangrijk dat Nadja onderwijs krijgt op haar niveau en in een tempo dat past binnen de mogelijkheden van Nadja.
    • We gaan graag met ouders en betrokkenen in gesprek om samen een school uit te zoeken, die het beste aansluit bij de onderwijsbehoeften van Nadja.

    Naar aanleiding van de observatie en met de adviezen gaan de consulent jonge risico kinderen en de casemanager met de ouders van Nadja in gesprek. De ouders hebben door het verslag van de consulent jonge risico kinderen en het advies meer duidelijkheid gekregen in de onderwijsbehoefte van Nadja en ze willen een bezoek brengen aan het speciaal basisonderwijs.

    Scholen bezoeken en keuze maken
    De ouders van Nadja gaan zich oriënteren bij twee verschillende speciaal basisonderwijs scholen. Nadja wordt door de consulent jonge risico kinderen aangemeld en na de zomervakantie stroomt Nadja in binnen het speciaal basisonderwijs. Ze gaat met veel plezier en ouders voelen zich serieus genomen in het traject.

    Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers