Inloggen
Platform Integrale Vroeghulp

Platform Integrale Vroeghulp


 5/5 Sterren (2)

Meerwaarde van casemanagement

    Susan Osterop
    • iedereen (publiek zichtbaar)
    • 17
    Door Susan Osterop in de groep Platform Integrale Vroeghulp 455 dagen geleden

    Categorie├źn: Praktijkvoorbeelden, Casemanagement


     0/5 Sterren (0)

    Meerwaarde van casemanagement

    Joery is vijf jaar als hij wordt aangemeld bij Integrale Vroeghulp. Het kinderdagverblijf had al zorgen over zijn gedrag, maar dit werd niet herkend door zijn ouders. Nu zijn er op school en thuis problemen. Joery kan moeilijk tegen veranderingen, reageert vaak star, ziet geen gevaar en overziet de consequenties van zijn handelen niet. Hij blijft achter in spraaktaal en motoriek. Thuis is zijn moeder altijd nabij. Hij speelt nooit buiten.

    Zorgteam
    Het bovenschoolse zorgteam bespreekt de handelingsverlegenheid van de leerkracht en constateert problemen op meerdere ontwikkelingsgebieden. Joery´s ouders worden verwezen naar Integrale Vroeghulp. Zij worden samen met hun casemanager uitgenodigd voor een bespreking in het kernteam. Daarnaast zitten een aantal professionals met specifieke deskundigheid van het jonge kind aan tafel: een psycholoog van een spraaktaalorganisatie, een psycholoog uit een GGZ-instelling en een orthopedagoog van het bovenschoolse zorgteam.

    Grootste zorg is zijn gedrag
    Tijdens de bespreking wordt duidelijk dat de grootste zorgen uit het gedrag van Joery voortkomen. De ouders zijn op dat moment nog niet toe aan nader onderzoek op dit gebied. Er wordt eerst ingezet op verder onderzoek naar de spraaktaal. Tijdens dit traject blijkt de gedragscomponent toch erg groot. Hierna zijn Joery’s ouders toe aan verder onderzoek naar het gedrag van hun zoon. De casemanager heeft continu het proces van ouders gevolgd en ondersteunt hen ook bij deze volgende stap. Zij staat naast de ouders, verduidelijkt, legt uit, herhaalt, bespreekt, volgt, ondersteunt en coördineert.

    Specifieke deskundigheid
    Dankzij de samenwerking, specifieke deskundigheid, de begeleiding van de ouders en de erkenning van hun emotionele proces (en de tijd die dit vraagt), komt Joery in dagbehandeling, waar hij vaardigheden leert om straks weer aan het (speciaal) onderwijs te kunnen deelnemen. Zijn ouders krijgen daarbij passende begeleiding, zodat zij de zorg en opvoeding van Joery met vertrouwen kunnen voortzetten. Joery’s ouders voelen zich gehoord en serieus genomen. Nu kunnen zij verder.

    Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers